Read El espejo en el espejo by Michael Ende Genoveva Dimitrich Antón Dimitrich Online

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El espejo en el espejo es un libro de Michael Ende que recoge diversos cuentos escritos por el autor a lo largo de toda una década. En parte fue inspirado en la obra de su padre, Edgar Ende, pintor surrealista, al cual está dedicado....

Title : El espejo en el espejo
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ISBN : 9788420425412
Format Type : Paperback
Number of Pages : 264 Pages
Status : Available For Download
Last checked : 21 Minutes ago!

El espejo en el espejo Reviews

  • Agustín Fest
    2018-11-30 00:10

    Alguna vez leí Ende y pensé en los espejos, los laberintos, los juegos de palabras, la transformación de lo clásico a otra época. Luego leí a Borges y pensé exactamente lo mismo. Desde entonces, algunas veces detenía mis otras novelas, libros o panfletos para pensar en ambos hombres, en si alguna vez habrán cruzado palabras, o caminos. Años después, releo "La prisión de la libertad" y encuentro con sorpresa que uno de los cuentos es un homenaje a Borges. Y digo con sorpresa porque ya lo había leído, hace unos ocho o nueve años, sólo que no había puesto atención o lo descarté descuidadamente. Con eso en mente, tomé "El espejo en el espejo" y el inicio es un recuerdo de "La casa de Asterión". Ambos cuentos empiezan con la primera persona, y ambos minotauros tienen nombre: Asterión (Borges) y Hor (Ende). Posteriormente, en otro de los cuentos, Ende escribe del "caballero ciego en la biblioteca de Buenos Aires". Me arrancó una sonrisa. Al menos alguna carta se habrán escrito (y es un misterio que resolveré, quizás, en el futuro). No dejo de pensar en lo cruel que es Ende en este libro. Los personajes son mutilados, desmembrados, heridos, muertos y engañados constantemente. Los monstruos no sólo yacen en algún bestiario fantástico, sino que se revelan constantemente en las personas aparentemente comunes. El libro puede pensarse como un laberinto, una secuencia de imágenes o los reflejos del primer cuento en una casa de espejos donde se entrecierran los ojos para encontrar más detalles en cada imagen. Ahora que soy adulto, la lectura del libro me provocó nuevos malestares (y al final agradables, saberse otro siempre lo es), las experiencias nuevas le dieron un matiz diferente. Releer a Ende me hizo bien.

  • Joaquin Garza
    2018-11-29 06:08

    Aunque no me crean, tengo a La Historia Sin Fin en un pedestal tan pero tan alto que no había querido leer ninguna otra obra del autor por miedo a decepcionarme de él. Siempre he visto con sospecha a Momo y si bien mi hermana ha leído casi todos sus libros, yo jamás había tomado la determinación de tomar otro. Hasta ahora que por la feliz coincidencia de una lectura conjunta llegó a mis manos el Espejo en el Espejo. Es lógico y claro que la experiencia sería distinta. Ésta es una obra para adultos, pletórica de temas e imaginería adulta. Parece una exposición de pinturas de Remedios Varo. Muy rápida, de hecho, pero con destellos del recuerdo de mi fabulosa lectura de La Historia Sin Fin a los 13 años. No creo que uno pueda explicar mucho sobre la serie de cuentos ligeramente hilados pero unidos más o menos por el tema del laberinto. Tan sólo quizá que los relatos llevan algunos de los temas y preocupaciones típicas de Ende: la tragedia materialista de la modernidad, el triunfo de la fantasía como redentora, la incomunicación que impide el desarrollo del amor, lo absurdo de perder el tiempo esperando, la identidad y la soledad. Su estilo resulta casi, casi bordeando la tradición no anglosajona del relato fantástico donde a veces muchos elementos inquietantes parecen sacados de ‘La Dimensión Desconocida’ muy a la Fuentes o Tario. Pero como más de uno habrá notado, el guiño es al más preclaro de los fantasistas de Latinoamérica, a un tal Jorge Luis Borges. Ver a la fantasía como surrealismo es curiosamente un fenómeno extraño. Sólo las manifestaciones más literarias y mejor vistas del género (aquellas que ya ni siquiera se consideran género sino llanamente literatura) tienen esta vena onírica por encima de la vena mítica. Michael Ende pertenece a otra clase de fantasistas. A una que ya no existe y que difícilmente creo que vaya a resurgir. Con esta obra sólo confirmo mi opinión de que Ende es fue como una especie de escritor ‘puente’ entre la tradición más literaria de la fantasía (la que no se considera fantasía) y el género comercial que conocemos. Está en la liga de Peake como narrador y creador. Cada vez que leo una de estas fantasías una parte de mí se maravilla y otra parte de mí se entristece que lo que entendamos por fantasía esté tan alejado de esta tradición hoy día, que los fanáticos usuales demanden cosas tan alejadas del reino de la posibilidad al que Ende nos acercó alguna vez.

  • Silke
    2018-12-13 03:28

    One of my favorites. First time I picked it up I was a little young, just having read The Neverending Story. This is not a children's book. This is literature. Each story makes little sense on its own, but put together it's art. highly recommended.

  • Jill
    2018-12-15 00:25

    That 'nesting doll' structure that inspires David Mitchell's Cloud Atlas ain't got nothing on Ende's 'mirror in the mirror' structure. You have narratives that curl around each other? Try narratives that reflect back on each other -- thematically, symbolically, with characters and settings that repeat, from slightly different perspectives, until you reach the end and realize what you've read is just a series of echoes.Mirror in the Mirror is a rare gem -- and I mean that literally. After devouring The Neverending Story, I wanted some adult-oriented Ende -- so, naturally, this series of vignettes/short stories supposedly based on 'the experience of looking into a mirror reflected back at itself' appealed instantly. Surreal tales inspired by Ende's father (Edgar Ende, Surrealist painter)'s sketches? Uh, yeah, please. Except the collection has been translated into English once, in the 80s -- and turns out no one is selling it for less than $200. Used. Yikes. But, university libraries to the rescue -- SOMETIMES BEING A PART-TIME GRAD STUDENT PAYS OFF, though rarely.It's Surreal, oh yeah -- but, for the most part, not in that annoying way that gets dated (which is strange and remarkable, considering it was written long past Surrealism's heyday). It's subtle but sharp, pointed, and significant. The stories are quick, short pieces, absolutely like looking in a mirror and seeing those infinite reflections back on yourself. Some of those reflections are tiny, barely interpretable, but they're unnerving as fuck -- and Ende captures that feeling beautifully. And, alongside the creepy feeling of mirrors in mirrors ---- those creepy characters and situations that run rampant in your nightmares (and dreams) show up for the ride, and they're excellent.If you can find this book, somewhere, anywhere: read it. I have my copy for another few months, but I already know I'm going to reread it a few times before it goes back & will want to do it again somewhere down the line. And it is certainly a book requiring a reread. Or 7.

  • Manel Fernández
    2018-12-11 02:32

    Para mí, el libro perfecto. No sé ni cuantas veces lo he releído. En el fondo busco algo parecido en cada nuevo libro, pero nunca he leído algo que siquiera lo iguale.

  • Flickercat
    2018-11-25 05:21

    Hört man den Namen Michael Ende, denkt man meist an „Momo“, an „Die unendliche Geschichte“ oder auch „Jim Knopf und Lukas, der Lokomotivführer“, kurz: an Kinderbücher.„Der Spiegel im Spiegel“ ist kein Kinderbuch. Inspiriert durch surrealistische Gemälde seines Vaters Edgar Ende hat Michael Ende einen Zyklus von 30 Kurzgeschichten geschrieben, alle locker miteinander verbunden durch die Wiederaufnahme von kleinen Elementen oder Motiven der jeweils vorangegangenen Geschichte.Das Ergebnis ist (alp)traumhaft surreal, meist düster, oft trostlos oder gar verstörend – und dabei immer sehr bildgewaltig. Oft ist es schwer, das gerade Gelesene logisch zu analysieren und ihm einen eindeutigen Sinn zu geben. Es bleiben die intensiven Eindrücke und häufig das Gefühl, dass direkt hier zwischen den Zeilen etwas Großes, Wichtiges verborgen ist, nur ganz knapp außer Reichweite.Diese Eindrücke und Empfindungen haben mich sehr fasziniert und auch nach dem zweiten Lesen sind einige der Geschichten noch eine ganze Weile in mir nachgeklungen.Nichts für Leser, die einen klassischen Roman mit geradem Handlungsverlauf und festen Strukturen suchen, und ebenso wenig für Leute geeignet, die mit der dunklen Grundstimmung nicht klarkommen. Wer etwas für traumartige, fantasievolle und bildlastige Geschichten übrig hat und sich von oben genannten Charakteristika nicht abschrecken lässt, dem würde ich aber durchaus mal einen näheren Blick auf dieses tolle Buch empfehlen. :D

  • Maria(Mhemnoch)
    2018-11-30 22:30

    No pasé de la pág. 45 (de 178)Definitivamente, lo dejo.Como dije en los comentarios del avance de la lectura, no le estoy sacando partido a los relatos. No les veo un mensaje claro y son tan cortos que no deja meterse en situación y los que lo hacen, acaban abruptamente...Quizá me pierda algo con los que siguen, pero por ahora, para mi, no es el momento de seguir con este libro.Quiero empezar el año sin tantos empezados y este, al menos para el año que entra, no creo que lo coja.No descarto darle una oportunidad cuando pase más tiempo, pero, desde luego, ahora no es el momento. No me está transmitiendo nada.Me da pena, porque me encanta la forma de escribir de Ende y parece como si lo estuviera traicionando por no seguir leyendo jajaja.

  • Arax Miltiadous
    2018-11-21 00:10

    αυτόνομα μικρά κείμενα... αυτόνομα?αλληλένδετα? αλληλοεξαρτώμενα το ένα από το άλλο , δεμένα σαν παθιασμένοι εραστές.μερικά από αυτά ακόμη στοιχειώνουν τον ύπνο μου- τον ξύπνιο μου!δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψεις, ούτε και ερέθισμα κριτικής...μια πρόταση χίλιες λέξειςένας καθρέφτης μέσα σε έναν άλλο καθρέφτη που διεισδύει και περιπλανιέται εκθέτοντας το άδυτο της ψυχής.Αριστούργημα!independently short articles ...independently;intertwined;interdependent one from the other, tied as passionate lovers.some of them still haunt my sleep- my waking!There are no words to describe, nor criticism stimulus ...a proposal as a thousand worldsa mirror into another mirror that penetrates and wanders exposing the sanctuary of the soul.Masterpiece!

  • Stas
    2018-12-01 00:22

    From the autobiography of Liliana Lungina, Ende's Russian translator ( she also gave Pippi Longstalkings and Carlson-who-lives-on-the Roof to Soviet children, and she gave Boris Vian to Soviet dandies), I recently learned that Ende's father was a Surrealist painter, branded a 'degenerate' in Nazi Germany (although his name is not present in Stephanie Barron's 1991 catalog). 'Mirror in the Mirror' is a series of stories, each illustrated with (inspired by) one of Edgar Ende's drawings. I just read the first three and am amazed. This is not a book for children. Nor for dandies.

  • Alejandra Arévalo
    2018-12-01 06:24

    Michael Ende es un genio de lo onírico. Juega con todas esas imágenes que son un misterios para nosotros: los sueños, los laberintos, la muerte y el significado de la vida. Cada una de las historias de este libro me dejaban en pausa luego de leerlos, muchas preguntas sin responder, muchas ideas que explotaban de juegos de palabras y situaciones que parecen inverosímiles pero que también están cargadas de tanta realidad. Qué maravilloso libro, tan surreal y borgeano.

  • Sandy
    2018-11-24 22:25

    It gave me weird nightmares but I liked it.

  • Raymond St.
    2018-11-26 00:18

    This is a thought-experiment writing-challenge of a masterpiece of story-telling. A labyrinth of tales, each with a subtle image leading like a thread to the next. You can read it a dozen times and not come to the same conclusion; and yet each story is complete as a story, a narrative for purpose of being entertained. It is the sort of craftsmanship that many living, famous writers would love to do; but would fear to do, less their readers say 'what the hell'?

  • Alessia Savi
    2018-11-29 23:16

    Da un autore considerato uno dei pilastri della narrativa fantasy per ragazzi, ti aspetti una raccolta di racconti all'acqua di rose. "Lo Specchio nello Specchio", invece, è un inquietante viaggio nell'Io, nell'Onirico, nel Paradosso. Ende dimostra uno stile aulico, a tratti persino pesante, che finisce con l'inchiodare il lettore ad ogni singolo racconto. Ciò che più mi ha colpita è stata la vena macabra, violenta e cattiva che pervade ogni racconto, in una carrellata di personaggi che hanno ben poco a che spartire con quelli de "La storia infinita" e del loro happy ending assicurato. Una raccolta di racconti adulti, una galleria di personaggi e tematiche che si rincorrono per tutto la raccolta, sino a quando, all'ultima pagina, il lettore è costretto a fare i conti con l'autore, chinando il capo davanti a un trucco da illusionista: dentro al labirinto, è finito anche il lettore. Inconsciamente, inseguendo clown e sognatori, amori impossibili, eroi e dittatori stanchi, ci si trova - di nuovo - dinnanzi alle porte de labirinto. Impossibile uscirne, dunque. Impossibile non cedere all'impulso di riprendere la lettura dall'inizio, in un cerchio impossibile da spezzare, alla ricerca di altri indizi per poter uscire vivi da un viaggio onirico e ipnotizzante, che destabilizza e fa riflettere.

  • Fabulantes
    2018-11-23 03:28

    Reseña: http://www.fabulantes.com/2016/02/esp..."¿Hay algún sentido en este viaje en el que cada símbolo, cada situación, nos puede transportar hacia las profundidades de la imaginación? La naturaleza misma de los espejos es la respuesta. Ende los creó durante años, siguiendo las normas que cada relato le iba imponiendo, con un método creativo próximo al de su padre. Con ellos pretendía reflexionar sobre el acto de la lectura: cada libro es un espejo que refleja al lector. Sin embargo, el libro sin el lector sólo sería un conjunto de símbolos sin sentido. Necesita al lector para convertirse en historia y así este es, a su vez, espejo para el libro. Ambos son componentes necesarios para la misteriosa alquimia que la lectura produce en los seres humanos, cuando su identidad se transforma por el arte. Para señalar este proceso, Ende escribió sus historias sin un eje narrativo evidente: cada suceso orbita un centro que no se puede desvelar, casi inefable en su juego de presencia y ausencia. Es un recorrido que el lector sigue mientras salta hacia cada parada del viaje hasta encontrarse de nuevo en el punto de partida, tras haber rodeado ese polo espiritual que no podemos aprehender."

  • Janneth Quintero
    2018-12-04 02:09

    El espejo en el espejo – Michael Ende Este libro fue una experiencia totalmente diferente a la que acostumbro leer, al final, no puedo decir que me gusto pero agradezco a Ende la oportunidad de ofrecer con su obra una experiencia nueva de lectura. Es un libro corto compuesto de cuentos confusos que exigen una lectura concentrada para poder extraer de ellos sus moralejas encriptadas, su lectura es sin duda una experiencia comparable a la de querer entender un cuadro de Dalí, los mensajes que trasmiten son subjetivos y dependen de la interpretación de quien los observa, al igual, estos cuentos poseen mensajes ocultos diversos que sin duda en una discusión sobre los mismos, sería posible encontrar gran variedad de interpretaciones.

  • Eirin
    2018-11-22 01:23

    A book I found impossible to finish. While I love Ende's children's books, Neverending Story being one of my all time favourites, this one did not sit well with me. Maybe it was the contrast between the surrealism in these stories and the magic in his children's stories that caused a dissonance in my head, and thus I could not enjoy the work; maybe surrealist fiction isn't for me; maybe the sotries were just badly written. Whatever the reason, I did not enjoy reading this book. One story I liked, but out of tens of stories, that's not enough. I've read surrealist fiction before, and some of it I've liked, some of it I haven't. This I didn't like. I'm not sure why, and I'm not able to examine why either, because I started this book in January 2010, and have hardly touched it in a year and a half. It bothers me. I read half, and I'm not going to spend more time trying to slug through the rest, even if it is Ende.

  • نرگس پورمحمدیان رودسری
    2018-11-17 02:22

    شاید هیچ کس به اندازه ی من از این رمان تعجب نکرده باشه. میشائیل انده رو با قالب "جیم دگمه" به ذهن می آوردم که برای کودک و نوجوان نوشته شده و در دنیای واقعی تریه نسبت به این کتاب. کلاً سبک رمان سورئاله اما من خودم با این فکر موافق نیستم. به نظرم بیشتر از اینکه سورئال باشه یک جور ِ عجیبی از رئالیسم جادویی ـه. حتی میشه گفت مفاهیم فلسفی طور رو به حالتِ مسلم و بدیهی درآورده. کتاب از سی قسمت یا سی رویا یا سی نمایش تشکیل شده. هرکدوم از نمایش ها با نمایش قبل و بعد ِ خودشون یک یا چند المان ِ مشترک دارن بجز رویای اول و آخر که به هم پیوند خوردن. مشکل میشه منظور نویسنده رو از این کتاب درک کرد. اما حدسِ من اینه که 28 داستانِ وسط رویاهای هُر ـه. داستان اول هُر و داستان آخر جهان هُر رو معرفی می کنه ، یعنی جهان واقعی رو. هُر که در واقع هیولای باستانی جزیره ی کرت ـه دنیاهای خیالی خودش رو به وجود می آره و یه یه دید فلسفی می رسه که همه ی رویاها رو به هم پیوند می ده.کتاب رو به کسی پیشنهاد نمی کنم چون کتاب های بهتر از این می شناسم اما اگه در حال ِ حاضر کتابی برای خوندن ندارید بد نیست امتحانش کنید.

  • Jose Marín
    2018-11-21 04:31

    El espejo en el espejo ha sido mi primera incursión en la narrativa para adultos de Ende -bueno, la segunda tras la Historia interminable, que es un pura narrativa universal- y he quedado muy satisfecho. Su capacidad de evocar espacios y situaciones oníricas es excepcional, oscilando siempre en la línea entre el sueño y la pesadilla, con un simbolismo para nada superficial ni adoctrinador. Sus cuentos evocan ese caos tan característico de los sueños, donde asoman aspectos en los que cuesta no sentirse identificado. Es, tal como su acertado título indica, un juego de espejos, donde intuimos algo de nosotros mismos, en alguna parte difícil de determinar.

  • Gustavo Pereyra
    2018-11-29 05:16

    Ende's a genius!! Just perfect!!!

  • Gloria Dauden
    2018-11-20 02:20

    Amazing as always with Ende

  • Charon
    2018-11-17 00:31

    This is a real "love it or hate it" book. You'll love it if you love surrealism, you'll hate it if you expect the stuff you read to make sense.

  • Kissmekate
    2018-12-03 02:27

    Ein junger Mann, dem Flügel aus dem Rücken wachsen. Ein Feuerwehrmann, der an einem Ort, der irgendwas zwischen Bahnhof und Kathedrale darstellt, als einziger eine Gefahr entdeckt. Ein Bräutigam, der sich entkräftet durch eine endlose Wüste schleppt, um endlich zu seiner Braut zu gelangen. Einbeinige Bettler, eine Hurenstadt, ein rätselhaftes Museum, unbestimmte Bedrohungen, Willkür, besondere Fähigkeiten.Scheinbar ohne irgendeine Logik reihen sich kurze Episoden aneinander, gleichzeitig merkwürdig und von eindrücklicher Kraft. Im Mittelpunkt stehen immer wieder andere Menschen, meist namenlos, die willkürlich ausgesucht scheinen. Hat man sich aber eine Weile auf dieses mit "Ein Labyrinth" untertitelte Buch eingelassen, stellt man fest, dass die einzelnen Kapitel gar nicht so zusammenhanglos sind, wie es zunächst aussieht."Der Spiegel im Spiegel" ist kein fortlaufender Roman, keine lineare Geschichte. Der Untertitel bringt es gut auf den Punkt, dieses verschlungene Geflecht von Vignetten ähnelt einem verschnörkelten Labyrinth, das auf den ersten Blick völlig unüberschaubar erscheint und doch ein in sich geschlossenes Ganzes darstellt. Motive (häufig der christlichen Symbolsprache entlehnt) werden immer wieder aufgegriffen, Personen kreuzen in anderer Rolle wieder auf, Orte spielen erneut eine Rolle. Ende-Kenner werden auch den einen oder anderen Anklang an "Momo" und "Die unendliche Geschichte" erkennen.Das Ganze liest sich verstörend, sonderbar, absurd, surreal, manchmal gar eklig, unappetitlich, grotesk. Vieles wirkt märchenhaft, manches auch sehr realistisch.Ende widmet sich existentiellen Fragen, ohne sie explizit auszusprechen. Seine Figuren sind auf der Suche - nach dem Sinn des Daseins, nach einem Ausweg, nach einer Lösung, vielleicht sogar nach Erlösung. Orientierungslosigkeit und Verlorenheit ziehen sich wie ein roter Faden durch das Buch, die Charaktere stecken oft in ausweglos scheinenden Situationen fest. Die Vergänglichkeit und (gefühlte) Vergeblichkeit des Lebens ist häufig spürbar, eine gewisse Melancholie liegt wie ein Schleier über der Welt irgendwo zwischen Realität und Traum, die Ende hier darbietet. Dazu passen auch die mysteriös anmutenden Illustrationen aus der Feder von Endes Vater Edgar.Ganz bestimmt kein 08/15-Buch und auch nicht zu vergleichen mit den tiefsinnigen, aber perfekt wegschmökerbaren anderen Büchern Endes. Es ist ein Experiment, ein Labyrinth eben, auf das man sich einlassen muss und das immer wieder mit kleinen Aha-Erlebnissen, eindrucksvollen Bildern im Kopf, dem einen oder anderen Denkanstoß und einer fast 35 Jahre nach Erscheinen ein wenig altmodisch gewordenen, aber wunderschönen Sprache belohnt.

  • Leif
    2018-11-17 04:02

    All these things passed through his mind while he continued to stand and wait, supporting leg and working leg crossed, right arm dangling, left hand resting lightly on his hip. Every now and then, when growing fatigue took its toll, he would reverse his pose yet again and become a mirror image of his former self.A novel of the labyrinth that understands it is the labyrinth, that it constitutes the labyrinth, that the dream of a labyrinth is both superficial but also the only dream there is. A gorgeous, deeply troubled novel that restlessly follows morphing, mirror-distorted figures through the gestures and patterns that form their processional repetitions. Michael Ende shows up. This is the type of novel (and in the right historical context) that launched what was briefly known as postmodernism but, trust me, it's richer, stranger, and more true than much of what you might categorize as such these days. Which isn't to say that there aren't wobbles: gender becomes a stricture and a stranglehold in ways that fall too neatly into old, mythic ideas of men's and women's roles (think Greece: Theseus and Ariadne's many deaths). But the almost discomforting richness of Mirror in the Mirror reigns supreme, commanding, desperately weak and forgiving. What a novel. The closest analogue that I can think of is Breyten Breytenbach's Mouroir, another novel self-consumed with death and reflection, albeit written under a distress that renders its surrealism comparable even more fragmented than Ende's considered fractures, but today Ende's fictional surrealism is captured by broken reflections such as Helen Oyeyemi's Mr Fox. Together, these works strive for the power of myth, which they match in their modern, intense forms; they recall the synthetic power of Shakespeare's blended stories performed for a busy audience. Gorgeous and dying for art, these fictions blend forms: short stories build and interweave themselves, shuttling behind the eyes of the reader to reconfigure themes, ideas, and the very concept of character and text. Each passage strikes with the force of a flash; together they possess the power of a bellows pushing in, exhaling out. Some are whipsmart tales, others phantasmagoric wisps. It is also, I have to say, exceedingly difficult to find. Another reason I love the Toronto Public Library.Why mirrors? They repeat without thinking, but change the image. Why writing? It proceeds blindly, repeating what has been given but changing all radically. Why us? Well."You too must have noticed that the world now consists of mere fragments, none of which bears any relation to the rest. That has been so ever since we mislaid the word. To make matters worse, the fragments are steadily losing their cohesion and falling apart. Sooner or later, unless we find the word that can bind them together again, the world will disintegrate completely. That's why we're journeying in search of it.""And you really believe you'll find it some day?"Instead of replying, the old man quickened his pace and hurried after the others. The almond-eyed girl, who had now drawn level with the carriage window, said shyly, "We trace the word on the surface of the earth as we go, that's why we never come to rest."At times, I can only repeat the descriptions that the novel offers. What is perfection? What is the happiness of success? The novel – Ende – wonders. Its characters search for the real, for meaning, for a dream that might not kill them in a puff of life-long smoke.Close to the end a clown without his makeup gives a speech to sleeping pub-drinkers. In a time of revolution and choosing sides, the clown thinks about waking up:Ladies and gentlemen, fellow dreamers! The next item on the programme is a unique act requiring the utmost concentration. May we please have absolute silence and a roll on the drums? Thank you.Now comes the moment of truth, though honesty compels me to admit that I don't know what a moment is, nor have I any knowledge of the truth, still less of whom I mean by the word "I."This dream, which you call the world, was bad enough when I came into it. It's just as bad now, if not worse. I have no memory – I always forget things – so I can't be specific. It seemed to me that I'd landed up in the wrong dream or the wrong world, or that I myself was wrong for this world – or dream, as the case may be. I was beaten and imprisoned on some occasions and applauded and rewarded on others, even though I'd always been the same person and acted the same way. That was why I resorted to making you laugh and cry. That was my forte.[at this point the bartender throws beer mats at the speaker]I wait endlessly for the moment of awakening to come, but it never does. Like a swimmer trapped beneath a layer of ice, I keep searching for an air-hole, but I never find one. I've swum for a lifetime holding my breath. I can't think how the rest of you manage it.[more beer mats]Or is our dreamer unaware that he is merely dreaming us into existence? Can I, his dream, convey that to him and persuade him to wake up? Tell me something, ladies and gentlemen: what becomes of a dream when its dreamer awakes? Nothing? Does it cease to exist? Well, I want out – I mean that most sincerely. I don't want to go on dreaming that I exist, nor do I want to be someone else's dream, no matter whose. Unless, of course, we're dreaming each other. Are we a tissue of dreams, a boundless, groundless, tangled web of dreams? Are we a single dream dreamed by no one at all?[more things are thrown, the speaker must get down and crawl among the tables to the back, near the kitchen]If it's true that I'm just a collective dream – that you dreamed me from the first, that I've never existed outside the minds of my audience – then I beg you, from the bottom of my heart, to release me. Dream of something else from now on, not of me – I can't endure it any longer. I don't expect you to wake up. Sleep on for as long as you please, and sleep sound, but dream of me no more. You've had your fun with me; now let me go.

  • Alessandro Giuliani
    2018-11-16 02:14

    "Sì, ho sognato che Dio e il Diavolo lottavano per conquistarmi. Era uno spettacolo, credimi. Lottarono per tutta la notte, mentre io dal mio palco stavo a guardare. Mi interessava veramente sapere chi di loro sarebbe stato il vincitore. E chi credi che abbia avuto la meglio quando infine si è fatto giorno? Taci? Stai diventanto saggio, mio povero amico! Te lo dirò. Dio, naturalmente." Il mendicante annuì. La regina pure. "Dio resta il vincitore. Era prevedibile, non è vero?" Fece una pausa. Poi concluse: "Solo che io non sapevo più quale dei due all'inizio fosse Dio. Uno di loro era soltanto l'immagine riflessa dell'altro. Ma ho dimenticato chi". Una raccolta di racconti surreali ricchi di forza evocativa, qua e là veramente potenti.

  • Carolina Gonzalez
    2018-12-05 00:11

    Cada uno de estos cuentos me parece un sueño esperando ser interpretado por el lector, un viaje surrealista lleno de simbolismos. Pueden dejarte reflexionando intrigado sobre que más había en ese mundo, qué les espera a esos desdichados personajes que vagan, recuerdan y olvidan en un ambiente tan cruel. Creo que la intención es que uno los complete con su propia experiencia, como si fuéramos el reflejo de estas historias.El ambiente que envuelve las historias es fantástico y desolador, realmente me quedo con la sensación de que estoy adentro del sueño de alguien. Mis favoritos fueron el del ángel que espera ser encarnado y el del señor de los ojos de pez que viaja en tren.

  • Pablo Oso
    2018-11-27 22:06

    Maravilloso. Leerlo se sintió como someterse voluntariamente a un viaje de introspección. Me encanto la forma tan cercana como el miedo y la soledad son descritos y la atmósfera que logra es tan real, que me pareció imposible no sentir como propia la confusión del(los) personajes. El descubrimiento de lo absurdo de comportamientos que son totalmente análogos a nuestra realidad y en general todas las reflexiones de fondo me parecieron oro puro. Espero volver a leerlo en el futuro.

  • b
    2018-11-24 05:18

    Es un libro de relectura obligado, entre otras cosas, por que la construcción ambiental del mismo genera un sin fin de alternativas que hacen que las historias no sean planas (lo anterior no lo escribo con certeza, ya que en el fondo siento que no son historias, sino una sola convergiendo en algún punto que aún no descubro).

  • Amir
    2018-11-21 04:20

    An exceptional collection of short stories along a thread. I have rarely said this, but this needs to be re read, either to identify the thread more clearly or to recognize the changes in your own. It is one of those books which makes everyone think about something different, feel something different, but still maintains its own unity.

  • MaríaSanz
    2018-12-01 22:22

    Demasiado raro y surrealista para mi gusto. Reúne un montón de relatos breves, algunos de apenas 3 o 4 páginas, otros un poco más largos, independientes unos de otros, sin título y a cual más extraño y absurdo.

  • Isabel
    2018-12-01 00:15

    Das Buch ist nichts für mich. Nur etwas für Deutschlehrer, die sich damit an überflüssigen Interpretationen ergötzen können. Da haben seine Kinderbücher mehr Aussagekraft und Wirkung als dieses Sammelsurium von unverständlichen Geschichten.